luni, 4 mai 2015

Etapele realizarii unui plan de succes

In realizarea unui plan didactic se recomanda parcurgerea urmatoarelor etape:        

­   lectura programei şcolare;

­   identificarea unităţilor de învăţare, care stau la baza realizării planificării calendaristice;

­   elaborarea planificării calendaristice;

­   proiectarea unităţilor de învăţare.

Proiecarea  unei unităţi de învăţare

O unitate de învăţare este o structură didactică:

      deschisă şi flexibilă,

      unitară din punct de vedere tematic,

      se desfăşoară pe o perioadă determinată de timp,

      determină formarea la elevi a unui comportament specific, generat prin integrarea unor competenţe specifice

      se finalizează prin evaluare

Tipuri de lecţii

1.      Lecţia de comunicare/dobândire a cunoştinţelor

2.      Lecţia de formare a priceperilor şi deprinderilor (sau lecţia de munca independentă)

3.      Lecţia de recapitulare şi sistematizare (sau lecţia de fixare şi consolidare a cunoştinţelor)

4.      Lecţia de evaluare a performanţelor şcolare (verificare şi apreciere a cunoştinţelor)

5.      Lecția mixtă (sau combinată)

Observatii

Competențele generale corespund ciclurilor de învățare (gimnazial/liceal,etc).

Competențele specifice corespund unui an școlar.

Proiectele lecțiilor vor conține obiective operaționale, specifice tipurilor de lecții alese, NU obiective generale și obiective specifice.

Formularea obiectivelor operaţionale se va face apelând la verbe de acţiune.

“Elevii să devină capabili.... (“să indice”, “să recunoască”,” să enumere”, “să denumească”, “să descrie”, “să explice”, “să definească”, “să clasifice”, “să demonstreze” “să compare”, “să realizeze”, să redacteze” “să deseneze”, “să ilustreze” etc.)

Formularea standard a unui obiectiv operaţional poate fi următoarea: “La sfârşitul activităţii, elevii puşi în situaţia de ……../având acces la ….…./ după citirea textului ..….../ utilizând …… etc.,

De evitat verbe care se referă la stări interioare care nu pot fi observate şi evaluate direct: “să ştie”, “să cunoască” , să înţeleagă, să-şi dea seama” s.a.

    Problema este ce anume vor trebui să facă elevii pentru a dovedi că “ştiu”, “au înţeles”, “cunosc” .... un lucru anume

 

 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu